Bekendmaking voor verkeersbesluit in Roermond
Geplaatst op Lokaalnieuwsroermond.nl op: 01-07-2024
verkeersbesluit Bekendmakingen
GELET OP •het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer; •de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten volgens het bepaalde in artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994; •het bepaalde in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 voor het nemen van een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd •het bepaalde in van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer dienen te geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. •op grond van artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) kan het bevoegd gezag onder bepaalde omstandigheden tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke maatregelen uitvoeren. Indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel van kortere duur is dan vier maanden, behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit wel nodig geacht. •het bepaalde in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 dat de maatregel strekt tot bescherming van de belangen, meer in het bijzonder: •het verzekeren van de veiligheid op de weg; •het beschermen van weggebruikers en passagiers; •het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; •het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu; •het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden; •het overleg en positieve advies van de politie overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer; •het bepaalde in artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer geschiedt de bekendmaking van dit verkeersbesluit door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/Gemeenteblad IN OVERWEGING NEMENDE, •dat de Markt en de Luifelstraat in Roermond gecategoriseerd zijn als “Erftoegangsweg” en gelegen zijn binnen de bebouwde kom in de gemeente Roermond; •dat met het instellen van een tijdsvenster voor laden en lossen op de Markt, hinder voor omwonenden wordt beperkt •dat met het instellen van een stopverbod op de Markt en de Luifelstraat laden en lossen buiten de aangewezen laad- en losstrook wordt verboden •dat hierdoor oneigenlijk en hinderlijk laden en lossen wordt tegengegaan •dat de duur van het tijdsvenster en de stopverbodszone gelieerd zijn aan de duur van de pilot laden en lossen (gemeentebladen 106687 en 106720) •dat met dit verkeersbesluit de doelstelling van de pilot verder worden nagestreefd, namelijk om de laad- en losproblematiek op de Luifelstraat op te lossen •dat de noodzaak voor deze maatregelen is aangetoond gedurende de eerste maanden van de pilot en dit ook benoemd wordt in de tussenevaluatie van dit eerste deel pilot. Tijdens het eerste deel van de pilot werd op de Luifelstraat namelijk nog altijd geladen en gelost. •dat na afloop van de pilot deze maatregelen worden geëvalueerd •dat dit besluit de bescherming van belangen dient zoals het bepaalde in artikel 2 van de Wegenverkeerwet 1994 •dat voor het instellen van een tijdsvenster voor het laden en lossen op de Markt en de stopverbodszone een belangenafweging is gemaakt, waarbij rekening is gehouden met: •De gevolgen voor leveranciers, bewoners, en bezoekers van bewoners inclusief de gevolgen ten aanzien van loopafstanden van auto naar woning •Het tijdelijke karakter van de pilot •Het opdoen van ervaringen in de pilot met verschillende “opstellingen” •dat met het van kracht worden van dit besluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied op desbetreffende locatie komen te vervallen, als die met dit besluit in strijd zijn, of hiermee niet in overeenstemming zijn. BESLUIT: 1.Het beperken van de laad- en lostijden door het koppelen van een tijdsvenster op een onderbord aan de laad- en losstrook op de Markt in Roermond, conform bijgevoegde situatietekening. 2.Het instellen van een stopverbodszone op de Markt en de Luifelstraat middels het plaatsen van verkeersborden model E02-zb conform bijlage 1 van de RVV 1990, conform bijgevoegde situatietekening. 3.Het instellen van deze maatregelen voor de duur van de pilot (gemeentebladen 106687 en 106720), tot 1 mei 2024. Bijlage: - Situatietekening Roermond, 16 mei 2024, Burgemeester en wethouders van Roermond, Cluster manager Beheer Openbare Ruimte J.T. (Jack) Mestrom
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Roermond. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Roermond volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsroermond.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Roermond.
© LokaalnieuwsRoermond.nl